Metode de promovare gratuite vs metode de promovare platite

Metode de promovare gratuite vs metode de promovare platite

Probabil la un moment dat ti-ai pus si tu intrebarea „Ce metoda de promovare sa folosesc?”. In ultima perioada am auzit aceasta intrebare destul de des la persoanele din jurul meu si la cei care imi cer sfaturi pe e-mail.

Ideal ar fi sa folosesti cat mai multe metode de promovare (fara spam si alte metode neortodoxe), dar pentru asta ai nevoie de timp, bani si ceva abilitati. In articolul de astazi as vrea sa facem putina lumina si sa vedem avantajele (si dezavantajele) pe care le poti obtine atunci cand utilizezi metode de promovare platite sau gratuite.

Mai departe voi prezenta separat fiecare categorie, iar la sfarsit vom trage impreuna concluziile.

1) Promovare gratuita:

La momentul actual, promovarea gratuita se bazeaza in principal pe crearea unui continut de calitate in format text, foto sau video si distribuirea acestuia pe diverse canale de comunicare. Iata principalele avantaje si dezavantaje care pot aparea atunci cand utilizezi metode de promovare gratuite:

Avantaje

  • Continutul de calitate insotit de „call to action” (apel la actiune) provoaca vizitatorii sa interactioneze cu tine prin comentarii sau like-uri, share-uri, plus-uri, etc. Cu putin noroc, in urma unor astfel de actiuni continutul poate deveni viral.
  • Daca continutul este cu adevarat valoros, ar putea fi citat pe alte site-uri de catre persoane care activeaza in acelasi domeniu cu tine (vei primi link-uri spre continut de pe alte site-uri).
  • Promovarea cu ajutorul continutului iti aduce beneficii pe termen lung. Actiunile vizitatorilor prezentate mai sus sunt bine vazute de catre motoarele de cautare si site-ul tau poate fi propulsat pe pozitii fruntase.
  • Investitia este minima, iar in unele cazuri poate fi chiar zero.
  • Promovarea prin Social Media poate imbunatati si relatiile cu clientii daca este facuta printr-un limbaj de comunicare adecvat.

Dezavantaje

  • Crearea si promovarea continutului necesita timp. Spre exemplu scrierea unui articol poate dura 1-2 ore pentru un specialist, iar pentru un incepator poate dura 1 zi. Eu si acum, dupa ce am capatat ceva experienta, am momente cand stau jumatate de zi la un articol.
  • Pentru a scrie un articol, a crea un video sau a face fotografii de calitate ai nevoie de cateva abilitati (acest lucru nu trebuie sa te sperie, abilitatile se pot dezvolta in timp).
  • Daca utilizezi continut copiat site-ul tau poate fi penalizat.

2) Promovare platita:

Cele mai cunoscute si eficiente retele de publicitate platita sunt Facebook Ads si Google Adwords. O alta metoda de promovare platita foarte eficienta este afilierea. Aceasta din urma a inceput sa fie utilizata tot mai frecvent si la noi in tara.

Prin urmare te invit sa vedem ce avantaje si dezavantaje implica utilizarea metodelor de promovare platita:

 Avantaje

  • Platesti in functie de performante.
  • Poti plati un specialist sa se ocupe de promovarea prin continut si vei beneficia de toate avantajele de la punctul unu.
  • Promovarea platita creste numarul de vizitatori pe site. In afara de faptul ca unii dintre ei vor cumpara produsele/serviciile oferite de tine, o alta parte vor interactiona cu continutul.
  • Campaniile platite pot fi targetate in functie de zona, sex, varsta, preocupari, etc.
  • Ai acces la statistici care pot imbunatati eficienta campaniilor si implicit rata de conversie.
  • Pot aparea rezultate imediat dupa pornirea unei campanii.

Dezavantaje

  • Ai nevoie de un buget lunar destul de consistent.
  • In cazul Facebook Ads si Adwords, daca din diverse motive nu iti mai poti permite sa cumperi reclama automat se va inchide si robinetul cu trafic.

Dupa analizarea informatiilor de mai sus concluziile mele sunt urmatoarele:

  • Daca ai un buget lunar consistent foloseste metode de promovare platite si apeleaza la specialisti.
  • Daca ai timp liber si dorinta de a invata foloseste metoda de promovare prin continut.

Daca ai ceva completari te astept cu un comentariu mai jos. Am pentru tine si o intrebare ajutatoare:

Care este cea mai eficient metoda de promovare din punctul tau de vedere?

Ion Pisica

Comments

  1. Shtrumphu says:

    In ce priveste promovarea gratuita cred ca ajuta foarte mult colaborarea cu alte persoane, daca ai o „retea” in care membrii sa se ajute reciproc prin recomandari, mentionari, guest blogging.. si participarea activa pe forumuri sau alte grupuri de discutie.
    In ce priveste promovarea platita eu unul prefer sa gasesc site-uri din aceeasi nisa, sau unde se gasesc vizitatori care incerc sa ii targhetez si sa cumpar publicitate. Mai nou am contactat prin email persoane ce activau pe siteuri similare/concurente pentru a le propune colaborari sau pentru a le face o invitatie sa incerce o platforma, insa inainte de a le trimite adresa ii intreb daca sunt interesati pentru a nu face spam aiurea.

  2. Transport Sigur says:

    As apela la specialist, cu siguranta.

  3. Foarte clar ai precizat, felicitări pentru articol, pentru blog și pentru faptul că faci ceva constructiv. Legat de promovare să știi că puțini chiar și din cei care își permit plătesc ( vorbim doar de blogeri, evident ). Conținutul este baza pe termen lung, însă chiar și așa eu am sesizat în 5 ani de bloging pe 2 bloguri din categorii diferite câteva aspecte :
    – dacă nu faci parte dintr-o rețea poți avea cel mai bun conținut,
    – dacă nu scrii constant, regulat și în acelaș mod atunci degeaba,
    – share-ul gratuit pe rețelele de socialize nu sunt folositoare, am făcut teste și pe fb ( plătit ) și pe meritacitit ( am și postat testele ),
    – promovarea plătită este benefică strict pentru rapoartele pe care le prezinți în fața clienților.
    Cea mai bună metodă este interacționare, corelarea online-ului cu offline-ul, în fond afacerile se fac între oameni nu între companii iar blogurile sunt citite de către oameni :)
    Succes!

    • Ion says:

      Salut Ciprian,
      Parerile tale sunt foarte pertinente, dar am o intrebare legat de retelele de socializare.
      Cat de populare (followeri, fani, prieteni, etc) sunt conturile de pe care ai facut testele?
      Eu am obtinut rezultate bune cu aceasta metoda de promovare si am observat la alte persoane rezultate mult mai bune. De asta te intreb.
      Multumesc mult pentru aprecieri!

  4. Anca says:

    Foarte buna tema articolului.
    Eu am avut un voucher pe care l-am folosit timp de o luna (10 lei pe zi) pentru reclama pe facebook prin care dadeam acces la un ghid gratuit cu conditia abonarii la site, reclama care mi-a adus aproape 800 de abonati. Dupa aproape 1 an am recurs la reclama platita pe facebook, de data asta pt un produs pe bani, promovare care nu mi-a adus nicio vanzare, ba chiar am intampinat problema ca desi fixasem un buget de 100 lei pentru 10 zile, reclama a rulat 6 zile si apoi facebook a incercat sa-si ia banii, nu stiu din ce motiv nu a reusit, banca mea a blocat banii pana sa si-i ia FB, reclama s-a oprit si apoi desi mi s-a comunicat ca plata s-a facut, reclama nu a mai continuat. In final de pe FB m-am ales doar cu likes si cateva share. Concluzia a fost ca o lista de abonati bine mentinuta e o sursa mai buna de conversie.
    Alta promovare buna constatata: scrierea de comentarii sau guest-posturi pe alte site-uri mi-a adus niste trafic care m-a bucurat.

  5. andreea says:

    consider ca promovarea gratuita in cazul incepatorilor sau a celor care nu detin afaceri deja bine implementate si cu clientela formata este ideala.timpul este mai lung dar in timp dobandesti experienta si asa esti motivat sa inveti si sa cauti cat mai multe idei inovative care sa te ajute.atata timp cat se ocupa altii de ceea ce iti doresti nu esti la fel de implicat si exista sanse sa nu dea rezultate mai mult decat in primul caz zic eu

    • Ion says:

      La partea cu motivatia iti dau dreptate, nimeni nu pune mai mult suflet in afacerea ta decat ai putea sa o faci tu. Totusi atunci cand afacerea creste este bine sa delegi pe altcineva sa se ocupe de promovare.

  6. Iulian says:

    Eu am incercat destul de multi ani sa fac promovare prin continut. Pe langa faptul ca iti ia o gramada de timp, cand ti-e lumea mai draga, mai vine cate un update de la google si-ti da totul peste cap.
    Cred ca ar trebui iesit putin din sfera asta a algoritmilor si a continutului super optimizat.
    Cred ca si in mediul online functioneaza „word of mouth” si daca ai un site sau serviciu de calitate vestea ar trebui sa ti se duca destul de repede.

  7. Savu says:

    @iulian te dau peste algoritmii google daca faci greseli seo, asa am patit si eu de la 12k unici/zi am scazut la 3k, asa ca daca mentii ritmul continut unic/backlinks de calitate sunt mici sansele sa cazi de pe pozitii in serp

  8. Dan says:

    Prin 2013 am instalat un wordpress pentru un vecin/prieten, i-am facut si o pagina de Facebook si ATAT.
    Prietenul respectiv a aruncat articole la nimereala in sit (acum are cam 200 – o medie de 2 articole/saptamana); in Facebook pune frecvent poze cu lucrari (~250 like).

    REZULTATUL: pe Google apare prima pagina FB .. si apoi sit ww.doru.. pentru „instalator constanta”. Practic nu are teama de Panda, Penguin, Hummingbird si ce-or mai veni.

    Nu fac reclama pentru ca aportul meu este 0 la acest proiect, vreau sa subliniez doar formula de succes observata de mine: frecventa continut + imagini produse/lucrari + clienti multumiti (like).

    PS. nu a platit pentru link-uri, nu are idee de SEO, cred ca nu am pus nici Yoast :)

    • Ion says:

      Salut Dan, reteta postata de tine mai sus este una de succes. Cunosc si eu persoane care au procedat la fel ca prietenul tau si au obtinut rezultate foarte bune fara sa detina cunostinte avansate.
      PS: Comentariile tale sunt foarte pertinente.

  9. Viorel says:

    Adwords este acceptabil dar pretul inca este destul de ridicat in functie de cuvantul cheie si nisa pe care o alegi daca este sau nu batalie mare. Cred ca local seo incepe sa fie din ce in ce mai folositor in vanzarile online.

  10. valy says:

    Salut, ma poate ajuta si pe mine cineva va rog…si anume:
    Am o pagina de poker facebook( poker gen pokerstars, unibet… sa se inteleaga ca prin pagina mea eu doar distribui promotiile acestor siteuri iar lumea da like la pagina mea si se inscrie prin linkul meu) si de curand am vrut sa fac mai mult trafic platind pe facebook….dar mi-au refuzat cererea pe motiv ca pagina mea este cu continut de jocuri de noroc…..Foarte ciudat este faptul ca acum cateva zile o pagina mare de poker in care sunt reclame la jocul in sine online,.. a putut face reclama ca sa fie platita si sa iti apara pe facebook gen: SPONSORIZAT…. cum a facut acea pagina ? si eu cum pot sa fac …trebuie cumva sa am site mai intai?…desi nu cred… Multumesc anticipat.

  11. George says:

    Este mare problema cu traficul .eu plătesc la google și nu am rezultate bune la facebooc plătesc a mers primele săptămâni apoi a stacnat

Speak Your Mind

*