Cum sa te pozitionezi in mintea unui potential consumator

Cum sa te pozitionezi in mintea unui potential consumatorPentru cele mai multe persoane din zilele noastre, publicitatea este un lucru neplacut si nedorit. Asta se intampla datorita faptului ca de-a lungul intregii zile suntem efectiv bombardati cu oferte publicitare prin intermediul tuturor canalelor de comunicare.

Cand iesi de la metrou primesti tot felul de fluturasi, cand stai cu masina la semafor te asalteaza vanzatorii ambulanti. Dai drumul la radio si tocmai cand asculti melodia preferata, se intrerupe si intra un spot publicitar.

Cand ajungi acasa, vrei sa te uiti la un film, iar acesta este intrerupt de pauze publicitare din 10 in 10 minute. Probabil din acest motiv televiziunile de tip HBO se bucura de un real succes.

Retelele de socializare si in general toate site-urile mari sunt intesate cu reclame. Doar Wikipedia a scapat momentan de mirajul castigurilor din publicitate, dar nu se stie pentru cat timp.

Pentru a face fata volumului urias de informatii cu care este asaltata zilnic, mintea umana selecteaza si mai ales elimina o parte dintre acestea. In principiu,  mintea accepta doar informatiile care corespund unor experiente anterioare. O data ce mintea unui consumator a creat propriul clasament, este foarte greu sa mai schimbi ceva.

Cel mai usor mod de a patrunde in mintea unei persoane este sa fii primul. Iata si un scurt exemplu:

Cine a fost prima persoana care a pasit pe Luna?

Raspunsul este foarte simplu, Neil Armstrong.

Cine a fost adoua persoana care a pasit pe luna?

Raspunsul nu mai este la fel de simplu.

Concluzia este ca prima persoana, primul produs sau prima organizatie care reuseste sa ocupe o pozitie in mintea unui om va fi foarte greu de inlaturat.

Inainte sa iti prezint cateva strategii de „pozitionare” foarte eficiente, vreau sa vedem ce este de fapt acest concept:nuero marketing

 „Pozitionarea este modul in care o organizatie reuseste sa isi creeze un loc fruntas in mintea consumatorului potential, luand in considerare punctele slabe si punctele forte, nu numai ale organizatiei respective, dar si pe cele ale competitorilor ei.”

Strategii de pozitionare

 

1) Strategia locului doi

Iata cum arata sloganul unei companii aflata pe locul doi intr-o anumita industrie:

 „Compania noastra (numele companiei) este doar pe locul doi in industria X. De ce sa ne alegeti pe noi? Pentru ca ne straduim mai mult.”

Acest tip  de reclama are succes tocmai pentru ca recunoaste pozitia liderului si nu incearca sa o atace frontal.

2) Pozitionarea pe o nisa ocupata de altii

Bautura racoritoare 7-Up a fost lansata in America sub urmatorul slogan:

 „Bautura racoritoare care nu este cola.”

Astfel producatorii au reusit sa pozitioneze 7-Up pe locul 3 in in topul bauturilor racoritoare dupa Coca-cola si Pepsi.

3) Cauta spatiu liber

Pentru a gasi „spatiu liber” este necesar sa identifici o nisa si sa o ocupi primul. In continuare iti voi oferi si trei exemple de nise usor de identificat.

a) Nisa marimii: Nisa aleasa de compania Volkswagen pentru a lansa modelul Beatle a fost dimensiunea. Cel mai eficient spot publicitar difuzat vreodata de Volkswagen a fost cel in care compania isi declara pozitia clar, fara echivoc.

 „Think small.”

In momentul lansarii existau si alte masini mici pe piata, dar nimeni nu isi asumase aceasta pozitie.

b) Nisa pretului ridicat: Anumite companii isi creeaza mesajul publicitar exclusiv pe conceptul pretului ridicat.

„Exista o singura bucurie <X>, cel mai scump parfum din lume.”

Secretul succesului in folosirea unui pret ridicat consta in a fi primul:

  • care stabileste pozitia pretului ridicat
  • care prezinta o istorie credibila a produsului
  • care patrunde intr-o nisa ai carei consumatori sunt interesati de un brand cu pret ridicat

c) Nisa pretului mic: Startegia preturilor mici este utilizata cel mai adesea in cazul produselor nou lansate pe piata. Cand cumpara un produs de care nu a mai auzit la un pret mic, consumatorul gandeste cam asa:

„Daca produsul asta nu este bun, macar nu am pierdut o suma importanta de bani.”

Cumparatorul este constient ca produsul ar putea sa nu fie de calitate, dar totusi doreste sa faca un test.

Aici se incheie prima parte a acestui articol . Daca doresti sa scriu continuarea ma poti instiinta printr-un comentariu, astfel voi afla daca subiectul abordat a fost unul interesant pentru tine.

De asemenea, daca ai intrebari voi raspunde la ele cu mult drag.

 

Comments

  1. ionel viorel says:

    Interesant tine-o tot asa!

  2. Alexandra says:

    Foarte interesant articolul. Astept si partea a doua .

  3. Adrian Sb says:

    Super. Acum ca sunt in plina campanie de pregatire a lansarii unui produs, absorb orice informatie din domeniu.
    Hai si cu strofa a doua!

  4. Shtrumphu says:

    Salut! parerea mea este ca se investesc prea multi bani in publicitatea traditionala, in loc sa se investeasca in realizarea unui produs mai bun. Daca ai un produs bun, acesta isi face reclama singur, sau iti vor face altii reclama gratuita. Prefer sa incerc un produs recomandat de cunostinte, sau despre care am citit recenzii decat un produs dintr-un spot publicitar.
    Se merita a fi mentionate insa reclamele creative…cele care ies in evidenta, si pot deveni virale pe internet fara sa cheltui 1 euro, exemple reclame creative: http://www.youtube.com/watch?v=h0KWN-h1ykU http://www.youtube.com/watch?v=M7FIvfx5J10 etc
    Subiectul e interesant, insa consider articolul o introducere.

    • Ion says:

      Salut,
      Daca astepti pana isi face produsul reclama singur s-ar putea sa dai faliment. Cele doua clipuri sunt foarte reusite, dar dupa cum se poate observa doar cel de la Volvo a devenit viral. Acest lucru nu este intamplator, Volvo si Van Damme sunt doua branduri foarte cunoscute si au adus notorietate.

      • Shtrumphu says:

        Pai aici depinde si de produs, daca e unul nou lansat sau deja existent pe piata, si mai ales daca e lansat pe o nisa deja existenta sau daca isi propune a fi o solutie la o problema nerezolvata…

Trackbacks

  1. […] Tocmai m-am intors din binevenita vacanta de 1 mai si asa cum ti-am promis in urma cu aproape doua saptamani vom continua discutia despre “Cum sa te pozitionezi in minte unui potential consumator”. Daca nu ai apucat sa citesti inca prima parte a articolului, o poti gasi aici. […]

Speak Your Mind

*