Cum sa te feresti de tepe in afacerile online

Cum sa te feresti de tepe in afacerile online

Cum sa eviti tepele in afacerile online.

Promovezi servicii sau produse de valoare in mediul online? Daca raspunsul tau este afirmativ, ai toate sansele ca la un moment dat, sa te confrunti cu una dintre situatiile de mai jos.

Nu am intentia sa te sperii, dar cred ca e bine sa fi la curent  cu acest aspect. In continuare iti voi prezenta cateva situatii concrete din care eu si cativa cunoscuti am iesit in pierdere.

Cum am facut cadou 300 de euro unui escroc

Dupa cum  probabil stii deja  prima mea afacere, a fost un magazin online de telefoane mobile. Tocmai imi dadusem demisia si obisnuiam sa dorm pana tarziu, asta dupa ce timp de aproape 10 ani ma trezisem zilnic la ora 7:00.

Intr-o dimineata ma trezeste din somn telefonul, era un domn foarte politicos, care imi spune ca ii place foarte mult un anumit model de telefon si doreste sa il cumpere. Am purtat cu el o discutie de 2-3 minute, timp in care i-am dat detalii despre telefon si mi-a explicat ca el lucreaza la o firma din Slatina care are contract cu Urgent Curier.

A ramas ca suna el la firma de curierat si da comanda sa vina cineva sa ridice coletul. Eu am fost de acord, fara sa stau prea mult pe ganduri si aceasta a fost cea mai mare greseala a mea in cazul de fata.

Dupa 10 minute suna “curierul”, ii dau adresa si peste aproximativ o ora ma trezesc cu el direct la usa, avea formularul de expeditie gata completat, semnez ii dau coletul, imi lasa o copie a formularului si pleaca.

In acel moment am bifat greseala numarul doi, de-a lungul timpului am trimis sute de colete in toata tara si niciodata curierul nu a venit cu formularul completat.

Nu stiu daca au trecut 2 ore si primesc telefon de la un prieten care activa in acelasi domeniu. Voia sa ma anunte ca tocmai a trimis un colet printr-un curier cam dubios si se gandeste ca ar putea fi teapa.

Atunci am pus toate evenimentele cap la cap si mi-am dat seama ca ii facusem  cadou acelui individ 300 de euro (atat valora telefonul) si ca persoana care venise la usa era de fapt un complice.

Teapa 2500 de ron

 Liviu – comerciant produse birotica: “A comandat produse de 2500 ron la sfarsit de saptamana cand bancile sunt inchise si mi-a trimis pe fax un ordin de plata falsificat. Am trimis marfa si nu am primit bani nici pana in ziua de astazi. Reclamatia la politie am facut-o degeaba ca nu au rezolvat nimic.”

 Am muncit 2 zile si nu am luat nici un ban

 Marius – grafician: “ Cica vroia urgent grafica pentru un site,  am muncit 2 zile de dimineata pana seara si cand am terminat mi-a spus ca nu o mai vrea. Asta e am luat teapa.”

I-am platit eu o componenta pentru calculator

 Mario – technician reparatii pc: “ Mi-a gasit numarul de telefon pe site si a sunat sa intrebe daca repar si la domiciliul clientului. Am fost la el acasa i-am inlocuit la  calculator o componenta cu una noua de la mine, toata treaba costa  200 ron. La sfarsit imi spune ca mai are doar 50 ron dar ma suna el maine si imi da restul de bani. L-am sunat  eu de mai multe ori dar nu a mai raspuns.”

A incercat sa imi dea euro falsi

Cristi – comerciant produse it: “ Ne-am intalnit pe la Romana sa cumpere un laptop si a vrut sa imi dea euro falsi. Norocul meu ca mi-am dat seama.”

Am vrut sa cumpar un site si am luat teapa

 Florin – webmaster: “ L-am gasit pe un forum, vroia sa vanda un site de jocuri. Am stabilit toate conditiile tranzactiei, eu trebuia sa ii transfer bani dupa care el imi transfera domeniul si fisierele. Cum a primit bani in cont a disparut. Am aflat mai tarziu ca acel site nici macar nu ii apartine. A fost si greseala mea ca nu am verificat mai atent.”

„Se estimeaza ca, in lume, peste un milion de persoane sunt in fiecare zi victime ale criminalitatii informatice. Costul criminalitatii informatice ar putea atinge o valoare totala de 388 de miliarde de dolari la nivel mondial.” Sursa: business24.ro

Pentru a evita aceste situatii neplacute te invit sa citesti pasi de mai jos:

1 – Niciodata sa nu accepti ca un client sa sune la curier in locul tau, suni tu si vei primi un numar de comanda, eventual poti cere si numele curierului.

2 – Verifici personal daca banii au intrat in cont si pe urma livrezi marfa.

3 – Daca prestezi servicii in calitate de freelancer intotdeauna ceri un avans, altfel nu te apuci de lucru.

4 – Stabilesti de la inceput  foarte clar, impreuna cu clientul, detaliile legate de pret, transport, etc.

5 – Accepti plata cash doar in lei (eventual la cursul valutar din ziua respectiva).

6 – Atunci cand tu esti cumparatorul si trebuie sa efectuezi plata in avans, verifici in amanunt identitatea partenerului de tranzactie.

Daca vei urma aceste sfaturi cu siguranta nu vei pati ceea ce am patit eu si prieteni mei. Te sfatuiesc sa iti notezi undeva pentru a putea sa le revezi ori de cate ori vei avea nevoie.

In incheiere te invit sa imi lasi un comentariu in care sa imi spui daca te-a ajutat cu ceva acest articol sau daca te-ai confruntat si tu cu o situatie asemanatoare.

 

Comments

  1. Florin says:

    Gasesc articolul foarte util. Mi-ar fi placut sa gasesc numele tau in semnatura, sa iti pot multumi mai personal pentru informatiile valoroase care mi le-ai impartasit.
    Florin.

  2. GG FILIP says:

    Tot patitu-i priceput. Multumesc pentru informatii.

    Mai este un detaliu la trimiterea prin curierat. Sa fii foarte atent la bifa pe AWB pentru ramburs si trebuie scrisa neaparat suma, altfel, trimiti legal si in siguranta prin curierat dar poti sa nu-ti mai vezi banii.

  3. Adrian Sb says:

    Foarte bune si utile informatiile. Am luat si eu o teapa in vara, un pic mai consistenta: 4.800 euro!
    Trimisi la prietenii nostri spanioli, deoarece au somajul de 25 %. Trebuie sa fim saritori la nevoie, nu?

  4. ionut says:

    Uau ! nu ma gandeam ca sunt atat de multi tepari !

    Chiar acum sunt pe cale sa cumpar niste produse din state si owner-ul respectiv mi-a dat un cont de pay pall in care sa ii virez toti banii avans (vreo 10.000 $). Ai idee cum pot verifica acel cont ? (am inteles ca pay pall ofera o garantie cumparatorului – in caz de nu-si primeste marfa isi poate primi banii inapoi – sti ceva de asta ?)
    Multumesc anticipat !

    • Ion says:

      Exemplele ar putea continua dar nu am vrut sa lungesc prea mult articolul. La paypal ai o garantie de 45 de zile in care poti face reclamatie daca nu primesti produsul cumparat. Ai grija este o suma foarte mare si se pot face smecherii si cu paypal. Cel mai sigur ar fi sa verifici persoana sau firma de unde achizitonezi produsul. Pe Amazon si alte site-uri mari toti vanzatori seriosi au foarte multe calificative pozitive.

  5. Dia says:

    Extrem de utile informatii si foarte bun articol!

  6. Monica says:

    Foarte util articolul tau.
    Multumesc! Eu chiar voi tine cont de indicatiile tale.

  7. daniel says:

    felicitari pentru articol Ion. Foarte util si in cazul meu deoarece am un magazin online livrez in bucuresti si trimit si in tara. In continuare astep si articolul legat de posta’si curier rapid.
    Bafta.

    • Ion says:

      Multumesc Daniel, sincer nu ma asteptam ca acest articol sa aiba asa mare succes dar vad ca sunt multe persoane interesate si asta nu poate decat sa ma bucure.

  8. erika says:

    foarte bun articolul, mulțumim de sfaturi :)

  9. Stefana says:

    Foarte util articolul, te-am recomandat si eu la randu-mi pe facebook, e important sa stim sa ne ferim si apoi, chiar daca ne-am mai furat-o, sa ne ridicam frumos de jos, sa ne stergem de praf si sa o luam de la capat.

    Te felicit dragul meu, esti un invingator!
    Bravo! Cu drag,
    Stefana
    http://www.culegvise.ro

  10. boro says:

    Foarte interesant si util articolul, nici nu credeam ca se pot face atatea smecherii. Si eu trimit pachete in tara in fiecare zi, dar trimit doar prin curierul meu cu care colaborez de mult timp si ne-am imprietenit foarte bine. Singurele tepe pe care mi le iau sunt in cazul in care clientii nu-si ridica pachetele de la posta/curier si trebuie platit degeaba transportul dus-intors.

    • Ion says:

      Salut, m-am confruntat si eu cu acest aspect, tine mai mult de seriozitatea oamenilor daca ridica coletul de la posta sau curier. Pentru un plus de siguranta, inainte sa expediezi coletul poti sa mai suni o data clientul pentru confirmarea comenzii.

  11. Florin says:

    super informatii,

    mersi

  12. Gina says:

    Ion, eu sunt freelancer webdesign si NU am luat tepe. Cum am reusit:
    1. iau avans iar pentru site-uri mari mai multe transe, daca oamenii n-au incredere
    2. fac site-ul pe serverul detinut de mine
    3. daca se razgandeste, n-am pierdut tot (am avut cazuri, dar era un site mic si a meritat avansul :) )
    4. mai dau de la mine: fac un demo, fara avans, pentru site-uri mai mici sau pentru persoane cu buget mic
    Sper ca raspunsurile mele sa ajute un freelancer incepator.

    Felicitari pentru articol, oamenii trebuie sa stie din experienta ta, care este genuine.

  13. Ada says:

    Un articol de aur pentru noi toti care dorim sa vindem sau cumparam prin online.Si eu am primit o teapa de 400 roni cu niste produse pe care le-am vazut la dr OZ in reclame.In cazul meu era un site fantoma ,fara nr de telefon sau adresa.I-am platit curierului in strada si dus a fost. Dupa o zi ,am citit pe net despre produsele false.

    Multumesc mult !!!!Ce bine ar fi fost sa apara postarea ta iniante de ….teapa.

  14. Mihai says:

    Si eu ma luat tepe, dar mai mult in legatura cu angajari sau parteneri online…

Speak Your Mind

*