2Parale.ro

3 lectii de marketing din viata de zi cu zi

3 lectii de marketing din viata de zi cu zi

Tot studiind diverse carti am inceput sa observ cu o mai mare usurinta, atunci cand cineva aplica cu succes o strategie de marketing. In acelasi timp sunt mai atent la tot ceea ce se intampla in jurul meu si de multe ori constientizez ca anumite persoane folosesc diferite strategii de marketing fara sa isi dea seama.

Pentru articolul de astazi am pregatit 3 exemple. In primul exemplu este vorba despre o strategie clara si foarte bine pusa la punct. In cel de-al doilea exemplu iti voi arata cum un grup de persoane au identificat un proces de marketing si il pun in aplicare fara a avea cunostinte de specialitate. Al treilea exemplu infatiseaza bunatatea unor oameni care din dorinta de ai ajuta neconditionat pe ceilalti semeni, ajung sa castige mai mult decat daca ar cere bani.

Intentionat am ales 3 exemple diferite din domenii care nu au legatura unul cu celalalt. Astfel vei putea observa ca o buna strategie de marketing poate fi aplicata in orice domeniu si aduce rezultate excelente.

 1) Produse la jumatate de pret

Asta iarna am observat in apropierea statiei de metrou Piata Unirii 1 o covrigarie in fata careia era coada permanent. Indiferent la ce ora treceam prin zona, vedeam la coada cel putin 15-20 de persoane.

Pana la urma impins de curiozitate am mers sa vad carui fapt se datoreaza acel flux interminabil de clienti si am ramas surprins sa observ ca preturile la covrigi erau reduse la jumatate (0,50 lei). Mult mai surprins am fost cand am vazut ca la un metru distanta se afla inca o covrigarie a aceleiasi firme doar ca preturile erau normale, iar persoanele care se grabeau sau nu aveau rabdare sa stea la coada cumparau la pret intreg.

Atunci mi-am dat seama ca era vorba despre o strategie de marketing foarte bine pusa la punct. Chiar doresc sa il felicit pe aceasta cale pe cel care s-a gandit la ea.

2) Sfaturi gratuite

Daca ai permis de conducere cu siguranta ai trecut pe la Directia Circulatie si probabil ai fost intampinat chiar de la poarta de persoane care ofera servicii de inmatriculari auto. Am patit si eu acelasi lucru cand am fost sa imi schimb permisul, iar cand ma plimbam pe culoare am observat 2-3 persoane care ii ajutau cu sfaturi pe cei care doreau sa completeze diverse formulare.

Ulterior am aflat ca si aceste persoane prestau aceleasi servicii ca si cele care ma intampinasera afara, doar ca foloseau un alt tip de abordare. Care dintre cele 2 categorii crezi ca avea mai multi clienti? Evident ca cei care ofereau sfaturi gratuite.

In timp ce persoanele de afara incercau sa faca o „vanzare la rece”, cele  dinauntru interactionau mai intai cu potentialul client si,  oferindui informatii gratuite castigau increderea acestuia. Astfel o parte din persoanele ajutate se transformau in clienti sau recomandau altor cunostinte pe cei de la care au primit ajutor.

Sa nu iti inchipui ca cei despre care ti-am povestit aveau cunostinte de marketing. Ei doar au identificat o metoda care a dat roade si o utilizeaza cu succes.

3) Servicii gratuite

Exemplul despre care o sa-ti vorbesc acum este unul mai atipic. Pe la jumatatea lunii septembrie am fost intr-un pelerinaj la manastirile din moldova si am innoptat la manastirea Sihastria. Acolo cazarea si masa sunt gratuite, dar trebuie sa iti faci rezervare din timp.

Calugarii de la Sihastria nu au cunostinte de marketing si nici nu poate fi vorba despre o anume strategie. Ei doar ofera neconditionat un loc de innoptat si o masa calda pelerinilor. Conditiile sunt asemanatoare cu cele oferite de o cabana aflata pe varful muntelui (paturi suprapuse, baia in curte, etc.), iar mancare mi-a placut foarte mult chiar daca a fost de post.

Conform principiului „Daruind vei dobandi” ospitalitatea calugarilor nu ramane nerasplatita. Majoritatea pelerinilor care petrec mai mult timp in incinta manastirii isi cumpara diverse suveniruri, carti, icoane, etc. Multi dintre ei cheltuie chiar mai multi bani decat ar fi dat pe cazare (la alte manastiri cazarea costa in jur de 10-20 lei/noapte de persoana) si astfel rasplatesc ospitalitatea gazdelor.

In acest mod toata lumea este multumita, iar manastirea castiga mult si la partea de imagine. Chiar si acest articol este posibil sa trimita cativa vizitatori la Sihastria, ceea ce demonstreaza faptul ca beneficiile pe termen lung sunt imense.

As fi avut si alte exemple de prezentat, dar am considerat ca nu sunt la fel de relevante, asa ca voi trage o scurta concluzie. Orice activitate poate avea succes daca se aplica o strategie de marketing potrivita.

In incheiere te invit sa imi spui care dintre cele 3 strategii s-ar potrivi in activitatea pe care tu o desfasori?

Comments

  1. paraschiv says:

    Draga ION
    Poanta cu covrigaria este veche,
    Acum 15 ani in Galati a aparut inghetata DELTA, care avea un sigur atuu, era foarte scumpa.
    Intr-o statie de autobuz cineva avea o lada congelator cu 15 inghetate DELTA si doua aparate cu inghetata la cornet.- 1 leu/bucata, la cele doua capete ale peronului.
    Concluzia – Se incalca legea – nu poti vinde acelasi produs, in aceiasi locatie, la doua preturi diferite – practici abuzive la adresa consumatorului ( stimulare a consumului ). Sincer ma pricep, totul este ca institutiile statului sa-si faca corect si cu profesionalism datoria.
    Cu stima
    niculita paraschiv

    • Ion says:

      Salut,
      Nu stiu cat de veche este poanta cu covrigaria, stiu doar ca strategiile de marketing au aparut de prin 1930. La partea juridica chiar nu ma pricep, dar daca ar fi fost ceva probleme cred ca s-ar fi sesizat organele de control, mai ales ca locatia este in centru.

  2. paraschiv says:

    Cu scuze
    LA PCT.2 – CEI DIN INTERIOR ERAU CU PILE SI RELATII, ALTFEL STATEAU SI EI AFARA.
    De, mai rafinati, mai pensionari cu colegi tineri activiti in institutie

    Mai simplu – 2 – 3 SRL cu activitate in domeniu, predau actele, completez formularele, platesc taxa
    Simplu, eficient, civilizat, fara smecherii . S-au daca am probleme, au relatii, se descurca, m-au rezolvat.Nu vad cine se ocupa de problema, nu pot reclama decat daca sunt nebun, etc

  3. Max says:

    @paraschiv
    Daca ai inghetata DELTA la 5 lei si inghetata la cornet cu 1 leu – inseamna ca vinzi produse cu preturi diferite, este adevarat. Dar sunt aceleasi produse, oare?

    Inteleg sa fie ilegal sa vinzi, in acelasi complex/magazin/centru comercial EXACT acelasi produs (sa zicem Apa Dorna 0,5L) la preturi diferite… Pe de alta parte, daca e acelasi punct de lucru cum poti sa ai doua preturi pe aceeasi pozitie?

Lasă un răspuns către Max Anulează răspuns

*